Ποιοί Είμαστε

Σε αυτή τη σελίδα εξηγούμε ποιους εργαζομένους εκπροσωπούμε. Αναφερόμαστε στο τι κάνουμε καθημερινά, ποιες ευθύνες έχουμε, πως η δουλειά μας επηρεάζει το κοινωνικό σύνολο και τη χώρα, τι προβλήματα αντιμετωπίζουμε.

Επίσης αναφερόμαστε στις αποδοχές και τις παροχές μας, στις συμβάσεις μας και στην εργασιακή ασφάλεια, η μάλλον ανασφάλεια που διέπει την απασχόλησή μας.

Το τελευταίο το αναλύουμε σαν απάντηση στην προσπάθεια που καταβάλλουν οι κυβερνήσεις να φέρουν τη μία τάξη εργαζομένων κόντρα στην άλλη.

Δυστυχώς, όταν λέμε ότι εργαζόμαστε σε αεροπορική εταιρεία η στο αεροδρόμιο, οι συνομιλητές μας σχηματίζουν την άποψη ότι είμαστε «οι ευνοημένοι της Ολυμπιακής», αν και κάτι τέτοιο δεν ίσχυσε ποτέ για μας.

Εμείς δεν είμαστε ευνοημένοι, ούτε ρετιρέ και αυτό ακριβώς προσπαθούμε να σας το εξηγήσουμε με απλά λόγια.

1)      Ιστορία

Η ΟΠΑΜ είναι δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανο του ιδιωτικού τομέα. Με τη έννοια αυτή , δεν έχουμε φυσικά πρόσωπα σαν μέλη μας αλλά πρωτοβάθμια σωματεία.

Το εύρος των Σωματείων που μπορούν να γραφτούν σε  μας αναλύεται στο καταστατικό μας.

Ιστορικά η ΟΠΑΜ ξεκινά από το 1959 σαν ΟΠΞΑΕ Ομοσπονδία Προσωπικού Ξένων Αεροπορικών Εταιρειών που εκπροσωπούσε το προσωπικό των ξένων Αεροπορικών Εταιρειών. Τότε Αεροπορικό Έργο διεκπεραίωνε η Ολυμπιακή Αεροπορία και οι αντίστοιχοι ξένοι , Εθνικοί συνήθως , Αερομεταφορείς π.χ. British Airways, TWA, Lufthansa, Alitalia, KLM, Air France, Quantas κλπ.

Εκείνα τα χρόνια η επίγεια εξυπηρέτηση παρεχόταν από Αεροπορικές Εταιρείες και όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες σε ένα Αεροδρόμιο παρέχονταν από το Κράτος μέσω της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ΥΠΑ.

Στη συνέχεια η ΟΠΑΜ άλλαξε το καταστατικό της ώστε να ενταχθούν στους κόλπους της προσωπικό των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης π.χ. Goldair Handling, Swisport κλπ., προσωπικό Ελληνικών Αεροπορικών Εταιριών π.χ. Aegean, Hellas Jet αλλά και προσωπικό Αεροδρομίων όταν αυτά δεν είναι κρατικά π.χ. ΔΑΑ Ελ. Βενιζέλος.

Στο σύνολο της δραστηριότητας σε ένα Αεροδρόμιο, εκτός εκπροσώπησης της ΟΠΑΜ βρίσκονται μόνο

  • οι υπάλληλοι του Κράτους , π.χ. ΥΠΑ, Τελωνεία, Αστυνομία , Πυροσβεστικό Σώμα κλπ,
  • Σωματεία που εντάσσονται σε άλλη Ομοσπονδία για λόγους καταστατικού , π.χ. Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών η Σωματεία Εταιρειών Ταχυμεταφορών όπως DHL, UPS, Σωματεία Catering που εντάσσονται στην Εστίαση  κλπ.
  • Προσωπικό της Ολυμπιακής που με τις συνεχείς αλλαγές καθεστώτος δεν εντάσσεται σε κανένα πρωτοβάθμιο Σωματείο προς το παρόν.

2)      Αντικείμενο Εργασίας

Το προσωπικό των Αεροπορικών Εταιρειών και των Εταιρειών Επίγειας εξυπηρέτησης μας  εκτελεί κυρίως τα εξής καθήκοντα :Έκδοση και έλεγχος εισιτηρίων, έλεγχος επιβίβασης επιβατών, συνοδεία αέρος, καθαρισμός Αεροσκαφών, διαχείριση αποσκευών και δεμάτων, διεκπεραίωση πτήσεων στις φάσεις αναχώρησης & άφιξης, εξυπηρέτηση Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες κλπ.

 

Το προσωπικό του ΔΑΑ Ελ. Βενιζέλος εκτελεί κυρίως τα εξής:  Συντήρηση και καθαρισμός Αεροδρομίου, διαχείριση Ασφάλειας, προγραμματισμός & διαχείριση κινήσεων αεροσκαφών μέσα στο Αεροδρόμιο, επίβλεψη λειτουργίας καταστημάτων και εμπορικών δραστηριοτήτων, λειτουργία συστήματος διαχείρισης αποσκευών, εκπόνηση μελετών και επίβλεψη νέων εγκαταστάσεων κλπ.

 

3)      Ωράρια και συνθήκες  Εργασίας

Όπως φαντάζεσθε, επειδή τα Αεροδρόμια  λειτουργούν 24 ώρες το 24άωρο , 365 ημέρες το χρόνο, κι εμείς εργαζόμαστε σε βάρδιες  και εξυπηρετούμε το κοινό μέσα σε αργίες, νύχτες, καταιγίδες, καύσωνες κ.ο.κ.

Όταν για παράδειγμα η θερμοκρασία στην Αττική φτάνει τους 40 βαθμούς το καλοκαίρι, η θερμοκρασία στους τροχοδρόμους με την κατάμαυρη άσφαλτο που τη χτυπάει ο ήλιος φτάνει άνετα τους 50-55 βαθμούς. Σε αυτές τις συνθήκες  κινούνται οι οδηγοί των Follow Me, οι συνάδελφοι που φορτοεκφορτώνουν  τα αεροπλάνα , οι συνάδελφοι που κυνηγάνε τα πουλιά για να μην  χτυπήσουν κινητήρες αεροσκαφών, οι συνάδελφοι που επιβλέπουν τον ανεφοδιασμό με καύσιμο κλπ.

Εμείς δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην πάμε στο αεροπλάνο, το αεροπλάνο θα ξεφορτώσει εσάς και τις αποσκευές σας ο κόσμος να χαλάσει. Ούτε υπάρχει πρόβλεψη αντίστοιχη με αυτή των οικοδόμων που όταν έχει καύσωνα απαγορεύεται να τους απασχολεί ο εργολάβος.

Το ίδιο συμβαίνει και στα χιόνια, και στους παγετούς, και στις καταιγίδες. Το αεροπλάνο θα φορτωθεί ακόμη και με ανέμους 100 χιλιομέτρων την ώρα. Και το φορτώνουμε εμείς, με τα χέρια μας είτε πάνω σε σκάλες, αναβατόρια και άλλα μηχανήματα έργου.

Εκτός των παραπάνω, εργαζόμαστε όλοι μας σε ένα χώρο που είναι αυτονόητη η υψηλή συγκέντρωση καυσαερίων από τα αεροσκάφη, όπως και αναθυμιάσεις κηροζίνης, του καυσίμου των αεροσκαφών.

Καθημερινά ερχόμαστε σε επαφή με επικίνδυνα υλικά, όπως και με ραδιενεργά τα οποία μεταφέρονται με τα αεροπλάνα.

Λόγοι υψηλής επικινδυνότητας επιβάλλουν να λαμβάνουμε ειδικά μέτρα προστασίας, ειδικά άρβυλα, κράνη, ανακλαστικά γιλέκα, γυαλιά κλπ.

Μία ιδιαίτερα δυσάρεστη κατάσταση στην οποία βρίσκονται συχνά συνάδελφοι είναι οι επιθέσεις από τρίτους.

Κάποιες φορές οπαδοί ομάδων εισβάλλουν στα αεροδρόμια και επιτίθενται σε όποιον βρουν μπροστά τους, ενώ σε άλλες περιπτώσεις αγανακτισμένοι επιβάτες επιτίθενται σε υπαλλήλους (ειδικά σε γυναίκες).

Είναι αδύνατο να τους εξηγήσουμε ότι δε φταίει η κοπέλα στο γκισέ για την ήττα της ομάδας τους η για την καθυστέρηση της πτήσης, παρόλα αυτά και σε αυτές τις καταστάσεις καλούμαστε να είμαστε ψύχραιμοι και να μην ανταποδίδουμε τις «φιλοφρονήσεις».

4)      Συμβάσεις Εργασίας & Αποδοχές

Το προσωπικό που εκπροσωπούμε δεν ανήκει στα επονομαζόμενα «ρετιρέ» της μισθοδοσίας.

Στο μεγαλύτερο ποσοστό αμειβόμαστε με τα προβλεπόμενα από την ΕΓΣΕΕ και τις υπόλοιπες κλαδικές συμβάσεις που ισχύουν για οποιοδήποτε εργαζόμενο του ιδιωτικού τομέα. Οι τεχνικοί μας αμείβονται με τις κλαδικές των τεχνικών, οι λογιστές μας, οι οδηγοί μας, οι χειριστές ανυψωτικών μηχανημάτων, όλοι το ίδιο. Ότι μισθό θα είχε ένας χειριστής κλαρκ σε μία βιομηχανία της επαρχίας, αυτό λαμβάνει και ο χειριστής στο Αεροδρόμιο.

Οι τυχόν προσαυξήσεις προκύπτουν από τις αργίες, τα νυκτερινά, τις υπερωρίες και τυχόν προβλέψεις στις επιχειρησιακές συμβάσεις της κάθε εταιρείας. Αυτές οι τελευταίες προβλέψεις έχουν κερδηθεί με τα χρόνια μέσα από διαπραγματεύσεις μεταξύ του κάθε εργοδότη και των εργαζομένων, όπως σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.

Η μόνη ειδική κλαδική σύμβαση που έχει εφαρμογή στο χώρο μας είναι η σύμβαση της Ομοσπονδίας με τις Ξένες Αεροπορικές Εταιρείες η οποία αφορά το 10% των εργαζομένων που εκπροσωπούμε.

Οι μισθοί μας ξεκινάνε από τα 800 Ευρώ το μήνα, ενώ οι οποίες υπερωρίες είναι δουλεμένες, και όχι πλασματικές όπως ακούγεται για άλλους εργαζόμενους.

 

Εκτός από το θέμα των αποδοχών όμως , υπάρχει και το θέμα της εξασφάλισης των θέσεων.

Στον χώρο μας ,το τελευταίο διάστημα έχουμε εκατοντάδες απολύσεις. Τουλάχιστον δέκα επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει σε περικοπές προσωπικού, με διάφορους τρόπους.

Τέτοια φαινόμενα έχουμε δει σε κύριο λόγο στη Νέα Ολυμπιακή, στην οποία τα εργασιακά θέματα είναι ανεξέλεγκτα.

 

Δεν έχουμε δηλαδή καμία σχέση με εργαζόμενους που λαμβάνουν ιδιαίτερα υψηλές αποδοχές μέσα από ειδικές ρυθμίσεις που έχει υπογράψει ο κάθε Υπουργός. Ούτε με εργαζόμενους που έχουν τη σιγουριά πως ότι και να γίνει , δεν χάνουν το μισθό τους.

 

5)      Ευθύνες και κοινωνικό έργο.

 

Το προσωπικό μας έχει μεγάλες ευθύνες, ειδικά σε έναν τομέα που οι επιβάτες δεν βλέπουν ποτέ. Την ασφάλεια πτήσεων.

Η ασφάλεια πτήσεων συνδέεται με τη  σωστή συντήρηση των αεροσκαφών, οχημάτων και εγκαταστάσεων, τον αυστηρό έλεγχο επιβατών και αποσκευών που θέτουν σε κίνδυνο ζωές, τις άμεσες αντιδράσεις σε περιπτώσεις ανάγκης κλπ.

Χωρίς να επιθυμούμε να υποβαθμίσουμε οποιονδήποτε εργαζόμενο, η σωστή φόρτωση ενός αεροσκάφους και η αντιμετώπιση μίας αποσυμπίεσης καμπίνας δεν είναι κάτι που μαθαίνεται σε ένα μήνα, όπως η εργασία σε ένα εμπορικό κατάστημα η σε ένα σουπερμάρκετ.

Έχουμε συχνά παραδείγματα που συνάδελφοι θέτουν τον εαυτό τους σε κίνδυνο, η τραυματίζονται κιόλας, για να εξασφαλίσουν την ασφάλεια του αεροσκάφους η την έγκαιρη διεκπεραίωση του αεροπορικού έργου.

Για αυτό το λόγο, οι διεθνείς οργανισμοί που ρυθμίζουν τους κανονισμούς λειτουργίας των αεροπορικών υπηρεσιών, απαιτούν  να μην υπάρχουν συχνές μεταβολές στο προσωπικό.

Με λίγα λόγια, η δουλειά μας είναι σκληρή και απαιτεί υπευθυνότητα, ενώ οι αποδοχές και παροχές μας δεν διαφοροποιούνται από τις αποδοχές των υπαλλήλων και εργατών στον γενικότερο ιδιωτικό τομέα.

 

Δημοσιεύθηκε στην Διάφορα. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.

Τα σχόλια είναι κλειστά.